Що таке hard та soft skills?
Що таке hard та soft skills? В чому різниця? З чого складаються навички soft skills? Як розвивати soft skills: ТОП 5 порад !
Soft skills і hard skills ― це «дорожні знаки» на шляху до своїх цілей
Що таке hard та soft skills?
Чомусь досі більшість людей думає, що успіх залежить від рівня професіоналізму у професії. Якщо ви професіонал, але ніхто про це не знає і ніхто з вами не працює - який у цьому сенс? Якщо ви відмінний фахівець, але не можете переконати в цьому оточуючих, заявити про себе, публічно доносити свої ідеї до інших, то чому інші повинні сприймати вас як успішну людину? В чьому ж причина? Давайте розбиратись.
Сучасний світ та сучасні технології розвиваються так стрімко, що отримані нами знання дуже швидко застарівають. Тому цінним стає той фахівець, який вміє швидко вчитися, ефективно пристосовуватися під нові умови і знаходити нестандартні рішення. Для успіху в будь-якій професії потрібно два типи навичок: hard skills і soft skills.
Hard skills (жорстки навички) – професійні навички, яким можна навчити та навчитись і які можна виміряти. Для навчання hardskills необхідно засвоїти знання та інструкції, якість навчання можна перевірити за допомогою іспиту. Приклади hard skills: читання, математика, знання іноземної мови, використання комп'ютерних програм, гра на музичному інструменті.
Soft skills (м’які навички) - менш формалізовані навички та вміння, необхідні в будь-якій професії. Це універсальні компетенції, які набагато важче виміряти кількісними показниками. Іноді їх називають особистими якостями, тому що вони залежать від характеру людини та накопичуються в процесі особистого досвіду. Приклади softskills: такі соціальні, інтелектуальні та вольові компетенції, як комунікабельність, вміння працювати в команді, креативність, пунктуальність, врівноваженість, тощо.
У чому відмінності hard від soft?
Покажемо наочно, у чому різниця між двома типами навичок:
Soft skills |
Hard skills |
Високий рівень емоційного інтелекту EQ (відповідає права півкуля мозку), емпатія. |
Важливі логіка та високий рівень IQ (відповідає ліва півкуля мозку), логіка. |
Ці навички складно виміряти, відстежити, перевірити. |
Легко виміряти за допомогою тестів чи іспитів. |
Правила змінюються залежно від певного колективу, компанії. |
Залишаються незмінними для певної професії незалежно від оточення людини. |
Формуються завдяки власному досвіду. Soft skills освоюються повільніше, ніж hard skills. |
Оволодіти hard skills можна в різних навчальних закладах (школи, інститут, додаткові курси). |
Адаптуються під конкретну ситуацію. |
Дії виконуються за певною схемою, шаблоном. |
З чого складаються навички soft skills ?
Західні та вітчизняні вчені включають в «softskills» такі складові:
✔ Навичка знаходження спільної мови з іншими людьми, налагодження та підтримка взаємодії, здатність доносити особистісні смисли іншим;
✔ Соціальні навички, пов'язані з вміннями переконувати, знаходити підхід до людей, незважаючи на їх особливості, лідерські якості, креативність, ерудованість, навички в галузі тайм-менеджменту;
✔ Комунікативні та управлінські таланти, здатність вирішувати конфліктні ситуації;
✔ Здібності в галузі управління особистісним розвитком, навички в галузі командоутворення;
✔ Емоційний інтелект, здатність зчитувати обстановку, не піддаватися негативному впливу, викликати симпатію у людей, проявляти емпатію;
✔ Здатність ставити перед собою цілі, мотивувати себе та інших на їх досягнення;
✔ Високий рівень адаптивних здібностей до нових та екстремальних умов роботи, до різних людей і обставин; готовність до продуманого ризику, навантажень, конфліктів, стресостійкість;
✔ Креативність та гнучкість, схильність до пошуку альтернативних рішень, позитивний настрій, здатність керувати ситуацією, зокрема й у екстремальних умовах.
Як розвивати soft skills: ТОП 5 порад !
Якщо розвиток hardskills – це навчання в школі або коледжі та університеті онлайн-курси та майстер-класи, стажування, інтенсиви і професійні конференції, то з softskills все складніше…
1. Щоб навчитися комунікації, можна записатися в дискусійний клуб або влаштовувати з друзями круглі столи з обговоренням різних тем.
Що необхідно зробити, щоб спілкування було максимально конструктивним:
— навчитеся визнавати свої помилки, якщо дійсно їх припустилися;
— не бійтеся просити про допомогу, якщо у вас виникли складнощі, але пам’ятайте і прийміть той факт, що в іншої людини є право відповісти вам «ні»;
— якщо ви розумієте, що не укладаєтеся в дедлайн, попередьте заздалегідь партнера і запропонуйте варіанти виходу з ситуації, що склалася. Якщо ж ваш партнер не справляється, запропонуйте допомогу, не чекайте конфлікту;
— навчіться давати конструктивний зворотний зв’язок: ваш фідбек має бути заснований на фактах і робочих моментах, слід уникати оцінок особистості. Вчіться спілкуватися на рівні «дорослий» — «дорослий», ставте конкретні питання і визначайте, який результат хочете отримати від взаємодії;
— не дозволяйте емоціям брати верх, зокрема, в діловому листуванні. На емоціях дуже легко зруйнувати відносини. Якщо відчуваєте, що «накипіло», візьміть паузу, видихніть, напишіть листа, але не надсилайте, а через годинку перечитайте і відредагуйте, видаляючи всі переходи на особистості й емоції;
— уникайте в спілкуванні натяків, пасивної агресії, припиняйте маніпуляції, уникайте знецінення;
— не з’ясовуйте відносини письмово і публічно, адже те, що може бути прийнятною темою дружньої бесіди, легко може стати причиною оголошення війни на людях.
Пам’ятайте про те, що співрозмовник може просто не розуміти вас. Намагайтеся не воювати з ним, а зрозуміти його точку зору.
Спілкуйтеся якомога частіше з іншими, будьте щирими, чесними і гранично конкретними зі співрозмовником.
2. Для розвитку проектного мислення корисно всі свої справи сприймати як проекти – визначати мету, розбивати роботу на етапи і виставляти дедлайн. Тут стануть в нагоді навички тайм-менеджменту, управління проектами, а також наставництва, якщо проект груповий.
Утримувати баланс у всіх сферах життя дозволяє чітке планування: не сподівайтеся на свою пам’ять — записуйте на день, рік і кілька років наперед. При плануванні навчіться спочатку виділяти час для відпочинку, а потім вже розписуйте всі інші справи.
3. Корисно розвивати емоційний інтелект, основою якого є емпатія. Намагайтеся прислухатися до своїх і чужих емоцій, стежити, як вони впливають на вас, вашу поведінку і вчинки.
Якщо ви хочете розвинути емоційний інтелект, навчіться розпізнавати, що відбувається з вашим тілом, коли ви відчуваєте ту чи іншу емоцію. Наприклад, через злість у вас стискаються плечі? Або ви покривається плямами? Важливо навчитися розпізнавати, а також екологічно та своєчасно виказувати емоції.
Спершу навчіться розпізнавати. Гнів, сум, страх і радість — це базові емоції, які допомагають вирішити проблему тут і зараз, інші, як-от тривога або почуття провини — допоміжні. Тому дуже важливо навчитися розпізнавати базову емоцію і визначати причину, що викликала її прояв.
Пам’ятайте, що:страх з’являється через брак інформації;гнів — через порушення ваших кордонів;печаль — через втрату;радість — в результаті задоволення потреб.
Знайти причину виникнення емоцій допоможе щоденник емоцій. Спробуйте протягом місяця фіксувати і відслідковувати свої почуття й емоції за такою схемою:— дата і час; — подія; — почуття;— причина, з якої виникло почуття;— дії, які ви можете вчинити; — наскільки сильним було почуття за шкалою від 1 до 10; — тілесні відчуття, які випробували разом з почуттям.
4. Розвивати в собі гнучкість і креативність. Намагайтеся шукати нові підходи у вирішенні рутинних завдань. Навчіться дослухатися до своїх бажань, не знецінюйте їх. Ось один з методів: запишіть на аркуші паперу все те, що хочете спробувати в житті, а потім по пунктах втілюйте. Звільніть свого «внутрішню дитину», оточіть себе цікавими людьми, черпайте ідеї з їх життєвих прикладів.
5. Навчіться покращувати свій навик протистояти стресу. Шукайте і опановуйте тими техніками, які допомагають боротися зі стресом. Пам’ятайте, що сам по собі стрес, якщо це явище нетривале, мобілізує всі ресурси людського організму і робить нас сильнішими і ефективнішими — але постійний тиск призводить до руйнування і позначається не тільки на душевному самопочутті, а й на здоров’я в цілому.У разі тривалого стресу знижується, зокрема, короткочасна пам’ять. Опановуйте навички саморегуляції, які допоможуть знизити негативний вплив стресу на ваш організм.
Softskills - це постійна робота над собою, пошук слабких місць і прагнення їх розвивати.
Опанування «soft skills» є запорукою високої продуктивності праці та здатності зберігати внутрішню рівновагу сучасної людини.