6. Організація роботи щодо професійного розвитку педагогічних працівників
Формування педагогічного персоналу з підготовки кадрів зі спеціальності 5.02020401 «Музичне мистецтво» є складовою частиною загально-училищної програми формування педагогічного складу.
Мета програми: забезпечити навчальний процес висококваліфікованими кадрами. Для досягнення цієї мети ставляться такі завдання:
-
для викладання дисциплін, які передбачені навчальним планом, використовувати викладачів відповідного профілю, високого наукового і методичного рівня;
-
організація заходів з підвищення кваліфікації викладацьких кадрів та
створення необхідних умов для їх праці.
Хмельницьке музичне училище ім. В.І.Заремби укомплектоване педагогічними кадрами повністю.
Протягом 3 останніх років на роботу прийнято 1 молодого спеціаліста. Плинністьпедагогічних кадрів відбувається виходячи з соціально-об`єктивних причин, пов’язаних із похилим віком, і становить в 2012-2015 роках 4 чоловіки.
Кадрова політика училища спрямована на:
-
реалізацію основних напрямків модернізації системи освіти;
-
розвиток та вдосконалення творчого потенціалу педагогічних працівників;
-
удосконалення нормативно-правової бази професійної діяльності;
-
оволодіння педагогами сучасними інформаційними технологіями;
-
періодичне оновлення і взаємоузгодження змісту підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.
-
Укомплектованість педагогічними кадрами, умотивованість їх розстановки
Укомплектованість закладу педагогічними кадрами складає 100%, що досягнуто шляхом виваженого навантаження викладачів з урахуванням їх фахової підготовки.
Станом на 01.10.2015 року навчально-виховний процес в Хмельницькому музичному училищі ім. В.І.Заремби забезпечують 112 викладачів та концертмейстерів,з яких 98 викладачів та концертмейстерів працює за основним місцем роботи.З них – спеціаліст – 11; викладач І категорії – 12; ІІ категорії – 10; вищої категорії – 68; мають звання: «Старший викладач» – 14; «Викладач-методист» – 31; «Відмінник освіти» – 14; «Заслужений діяч мистецтв України» – 2; «Заслужений артист України» – 3; «Заслужений працівники культури України» – 1, кандидат педагогічних наук – 1; кандидат мистецтвознавства – 3.
Аналіз кількісного та якісного складу викладачів надається в таблицях.
Викладачі училища щорічно складають індивідуальні робочі плани методичної та організаційної роботи, виходячи із запланованого педагогічного навантаження, виконання яких контролюється з боку голів циклових комісій та адміністрації.
З метою удосконалення навчально-методичної роботи, пошуку нових форм і методів проведення занять в училищі систематично проводяться відкриті заняття. Викладачі коледжу постійно працюють над підвищенням свого фахового рівня, беруть участь у проведенні семінарів, круглих столів, упроваджують активні форми і методи навчання.
Забезпеченість навчально-виховного процесу здійснюється, в основному, за рахунок штатних працівників. Під час призначення на посади викладачів враховується їх педагогічний досвід, кваліфікація та спеціальність.
Розподіл щорічного навантаження викладачів здійснюється заступником директора з навчально-виховної роботи, з урахуванням якості роботи викладачів, та затверджується наказом директора за узгодженням профспілковим комітетом. Середня кількість педагогічного навантаження на одного викладача щорічно складає 720 навчальних годин на ставку, що відповідає вимогам закону України «Про вищу освіту» та наказу Міністерства освіти і науки України від 07.08.2002 № 450 «Про затвердження норм часу для планування і обліку навчальної роботи та переліків основних видів методичної, наукової й організаційної роботи педагогічних і науково педагогічних працівників вищих навчальних закладів».
Адміністрація училища надає велике значення заохоченню викладацьких кадрів за високі показники в роботі. Так, протягом 2013 року оголошено подяку49 викладачам та концертмейстерам училища.Протягом 2014 року оголошено подяку51викладачу та концертмейстеру.
В зв'язку з 55-річчям від дня заснування навчального закладу, за особистий внесок в розвиток училища нагородженні почесними грамотамиМіністерства культури і туризму України – 6, обласної ради та облдержадміністрації – 12, департаменту освіти і науки – 9, обласного управління культури, національностей та релігій – 18 викладачів та концертмейстерів.
Якісний склад викладачівза віком
Таблиця 6.1
Кількість |
|
Навчальний рік |
|
педпрацівників |
2012-2013 |
2013-2014 |
2014-2015 |
До 30 років |
5 |
4 |
3 |
31-40 років |
15 |
15 |
14 |
41-50 років |
38 |
35 |
38 |
51-55 років |
11 |
12 |
13 |
Понад 55 років |
32 |
34 |
30 |
Всього |
101 |
100 |
98 |
Якісний склад викладачів за педагогічним стажем
Таблиця 6.2
Кількість |
|
Навчальний рік |
|
педпрацівників |
2012-2013 |
2013-2014 |
2014-2015 |
До 3 років |
2 |
2 |
2 |
3-10 років |
11 |
11 |
11 |
10-20 років |
20 |
19 |
19 |
Понад 20 років |
68 |
68 |
66 |
Всього |
101 |
100 |
98 |
Відомості про викладачів-пенсіонерів
Таблиця 6. 3
Кількість |
|
Навчальний рік |
|
педпрацівників |
2012-2013 |
2013-2014 |
2014-2015 |
55-60 років |
11 |
13 |
13 |
Понад 60 років |
30 |
30 |
30 |
Всього |
41 |
43 |
43 |
Відомості про молодих спеціалістів
Таблиця 6.4
|
Навчальний рік |
|
2012-2013 |
2013-2014 |
2014-2015 |
2 |
2 |
1 |
Аналіз плинності педагогічних кадрів
Таблиця 6.5
Кількість |
|
Навчальний рік |
|
педпрацівників |
2012-2013 |
2013-2014 |
2014-2015 |
прибуло |
2 |
- |
- |
вибуло |
2 |
- |
2 |
Позитивні тенденції:
-
стабільність кадрового складу;
-
низька плинність кадрів;
-
наявність фахової підготовки у всіх працівників;
Негативні тенденції:
-
зменшення навантаження у зв’язку із скороченням кількості студентів;
-
старіння педагогічного колективу, проте відсутність можливості кадрового поповнення молодими фахівцями через відсутність вакансій.
Результат самооцінки: 10 балів, рівень: високий.
-
Атестації педагогічних працівників
Для стимулювання цілеспрямованого, безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, зростання їхньої професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи щорічно проводиться атестація викладачів.
Атестація педагогічних працівників циклів загальноосвітньої підготовки (гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, загальноосвітніх дисциплін та фізичного виховання та захисту Вітчизни) проводиться відповідно до вимог нормативних документів.
Щорічно наказом по навчальному закладу встановлюється склад атестаційної комісії, яка здійснює свої повноваження протягом навчального року.
Атестаційна комісія училища здійснює системний підхід до проведення атестації викладачів, де передбачено планування атестаційної роботи, суворе дотримання етапів проведення та виконання нормативного режиму під час організації та її проведення.
Для уникнення ускладнень під час проведення атестації в училищі чітко дотримуються строків та порядку її проведення.
Згідно з планом атестаційної комісії проводяться засідання, на яких розглядаються питання затвердження списків педагогічних працівників, які атестуються; затвердження графіка роботи атестаційної комісії, обговорення результатів вивчення системи роботи викладача тощо.
Засідання атестаційної комісії оформлюються протоколом, який підписується всіма присутніми на засіданні членами атестаційної комісії.
В навчальному закладі створені умови відкритості і гласності перебігу атестації, що сприяє доброзичливим стосункам у педагогічному колективі та є потужним мотивом фахового й особистісного зростання кожного викладача.
Атестація педагогічного складу здійснюється згідно з планами атестації викладачів. Всі викладачі проходять атестацію 1 раз у 5 років. Атестація викладача здійснюється тільки за умови підвищення його кваліфікації протягом останніх 5 років.
Результати атестації педагогічних працівників
Таблиця 6.6
-
Кількість
Навчальний рік
педпрацівників
2012-2013
2013-2014
2014-2015
Всього атестувалися
9
16
28
в т.ч. вища категорія
5
9
14
І категорія
1
4
7
ІІ категорія
3
1
1
спеціаліст
-
-
-
старший викладач
1
2
3
викладач-методист
2
4
7
Позитивні тенденції:
-
збільшення кількості педагогів з вищою категорією;
-
якісне зростання майстерності викладача;
-
стимулювання творчої діяльності.
Результат самооцінки: 11 балів, рівень: високий.
6.3.Підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється відповідно до перспективного плану для викладачів, які претендують на підтвердження (присвоєння) кваліфікаційних категорій та педагогічних звань.
Основними формами підвищення кваліфікації є навчання на ФПК, стажування, участь у семінарах, участь в роботі методичних об`єднань, участь в складі журі обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсів. Ефективною формою підвищення кваліфікації є запрошення до училища ведучих майстрів виконавської та викладацької діяльності з концертами, майстер-класами, лекціями.
У 2012-2015 навчальних роках відбулись зустрічі та майстер класи таких видатних діячів як народна артистка України Т.Вєркіна, заслужений артист України Ю.Кот, заслужений артист України Ю.Федоров, заслужений артист України А.Ільків, заслужена артистка України Е.Чуприк, О.Рапіта, доктор мистецтвознавства, член Національної спілки композиторів України О.Козаренко, заслужена артистка України В.Жадько, заслужений артист України М.Кононов, заслужений діяч мистецтв України О.Татарінцев, Є.Геплюк, А.Бєлов, лауреат міжнародних конкурсів Д.Чоні, лауреат 25 престижних премій світу Габріель Гільєн, солісти Національної філармонії та опери України М.Мимрик, С.Андрусенко, О.Коваленко та ін.
Підвищення кваліфікації викладачів гуманітарного, соціально-економічного та загальноосвітнього циклу проходить на базі обласного інституту підвищення кваліфікацій педагогічних працівників та шляхом стажування. Підвищення кваліфікації підтверджено свідоцтвами.
Молоді спеціалісти проходять стажування під керівництвом досвідчених викладачів. Професійному росту викладачів сприяють участь у роботі творчих колективів училища, участь в конкурсах-оглядах. Також сприяє підвищенню кваліфікації розглядання на засіданнях циклових комісій таких питань, як виконання методичного мінімуму, вивчення та обмін досвідом викладачів, надання допомоги молодим спеціалістам, вивчення нотної та методичної літератури, ознайомлення з новими виданнями підручників, методичних посібників, розробок. Викладачі училища беруть участь у регіональних конференціях з різних спеціальностей, виступають з рефератами, теми яких пов'язані з підвищенням кваліфікаційних вимог. Викладачі проводять відкриті уроки і надають методичну допомогу ПСМНЗ міста та області
Кваліфікаційні категорії педагогічних працівників циклу загальноосвітньої підготовки
Таблиця 6.7
Кількість педпрацівників |
|
Навчальний рік |
|
|||
2012-2013 |
2013-2014 |
2014-2015 |
||||
осіб |
% |
осіб |
% |
осіб |
% |
|
Викладач-методист |
2 |
17 |
3 |
25 |
3 |
27 |
Старший викладач |
2 |
17 |
2 |
17 |
3 |
27 |
Вища |
8 |
66 |
8 |
66 |
8 |
73 |
Перша |
1 |
8 |
1 |
8 |
1 |
9 |
Друга |
1 |
8 |
1 |
8 |
1 |
9 |
Спеціаліст |
1 |
8 |
1 |
8 |
1 |
9 |
Разом |
12 |
12 |
11 |
Позитивні тенденції:
-
практична направленість та предметна орієнтація курсової перепідготовки;
-
зростання можливості самопідготовки викладача шляхом використання засобів інформаційних технологій.
Результат самооцінки: 11 балів, рівень: високий.
-
Упровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес
Інтеграція України в загальноєвропейський простір зумовлює нові тенденції в розвитку освіти. У цих умовах в членів педагогічного колективу виникає нагальна потреба – виховання творчої особистості, обдарованої людини.
Накреслені завдання спонукають членів педагогічного колективу до переорієнтування традиційних підходів в навчанні на особистісно- орієнтоване, яке ставить перед викладачами такі завдання:
- розвивати індивідуальні пізнавальні здібності кожного студента, максимально виявляти, ініціювати та використовувати індивідуальний досвід студента;
- формувати культуру життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати своє життя, правильно визначати його спрямованість та творчо підходити до прийняття будь-яких рішень чи в професійній діяльності, чи в повсякденному житті.
На своїх заняттях викладачі використовують методи розвивального навчання. У системі роботи на своїх заняттях упроваджують тактичні способи інтелектуальної праці, які сприяють ефективному засвоєнню нового матеріалу, економіці часу. В студентів удосконалюються:
-
вміння чітко висловлювати свою думку на конкретні запитання;
-
вміння свідомо пояснювати поняття, терміни тощо;
-
виділяти головне, порівнювати;
-
аналізувати, конкретизувати, узагальнювати та робити висновки;
-
складати та працювати з опорними конспектами.
Члени педагогічного колективу практикують методи творчого розвитку студентів шляхом активного та інтерактивного навчання.
Активне навчання передбачає конструктивний діалог між викладачем і студентом. Найголовніше завдання – навчити студентів мислити, дискутувати, подолати у вихованців комплекс невірної відповіді.
Вміння відстоювати власну позицію, розвиток критичного мислення формує активне засвоєння знань.
Критично оцінювати дійсність, чітко і аргументовано висловлювати свою думку, грамотно виходити на законодавче розв’язання проблеми, нести відповідальність за свої вчинки допомагає викладачам застосування методу імпатії або особистої аналогії.
Спонукати студентів до висловлювання, до розширення висунутих ідей, обговорити і оцінити ідеї – це завдання реалізується методом проектів, який передбачає попередню підготовку та опрацювання додаткової навчальної літератури.
Основою організації роботи зі студентами на заняттях, індивідуальних годинах для викладачів є технологія предметного спілкування, яка передбачає створення «груп вирівнювання», «груп підтримки» та «груп розвитку».
Викладачі загальноосвітньої підготовки вважають, що найефективнішим моментом даної стратегії є «публічний захист», де студенти навчаються чітко висловлювати свою думку, прислухатися до думки інших та відстоювати свою позицію.
Розвиток критичного мислення – це важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті.
Для педагогічних працівників загальноосвітньої підготовки важливо навчити студентів критично мислити: правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити робити висновки та знаходити рішення.
Основна мета в упровадженні даної технології – створити ситуацію успіху для розвитку особистості студента, дати можливість кожному чітко усвідомити свої здібності та досягнення, віру у власні сили.
Для активізації пізнавальної діяльності студентів, ефективної професійної їх підготовки упроваджують форми та методи технології інтерактивного навчання:
- колективно-групове навчання;
- ситуативне навчання;
- технологія опрацювання дискусійних запитань.
Найбільш поширеною формою інтерактивного навчання є рольова гра, імпровізація, яка допомагає виробленню навичок спілкування, сприяє передачі накопиченого досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок спеціаліста.
Використання нових технологій у навчальному процесі сприяє:
- розвитку нових технологічних методів і прийомів;
- зміні стилю роботи викладачів у розв’язанні ними навчальних завдань;
- структурним змінам у педагогічній системі.
Такий підхід сприяє розвитку творчого мислення, розумових і професійних знань, умінь та навичок.
Отже, впровадження інноваційних технологій в освітній процес є пріоритетним напрямом діяльності педагогічного колективу. Питання зазначеного напряму обговорюються на засіданнях педагогічної ради коледжу, засіданнях предметних циклових комісій, розширених засіданнях предметних циклових комісій, засіданнях Школи педагогічної майстерності тощо.
Результат самооцінки: 10 балів, рівень: високий.
-
Організація методичної роботи та її результативність
Методична робота - це творча лабораторія, органічна складова діяльності викладача, без якої неможливе ефективне застосування інших діяльних форм, спрямованих на підвищення його фахової та методичної підготовки.
Головною метою науково-методичної роботи педагогічного колективу є підвищення рівня професійної компетентності та творчої майстерності викладачів, створення сприятливих умов для забезпечення самовдосконалення та саморозвитку як викладачів так і студентів.
Центром вирішення методичних проблем є методична рада. До її складу входять завідуючі цикловими комісіями, методист училища. Очолює методичну раду заступник директора з навчально-виховної роботи. На своїх засіданнях, які проходять один раз в два місяці, методична рада обговорює усі важливі питання методичної роботи. Традиційними питаннями засідань є обговорення та затвердження плану методичної роботи, аналіз роботи за рік, аналіз методичного забезпечення, аналіз директорських контрольних робіт, впровадження нових форм і методів в навчальний процес, проведення самоаналізу. Методична рада велику увагу приділяє обговоренню та розробці стратегічних та тактичних напрямків розвитку навчального закладу, концепції його діяльності, змісту навчання.
Осередком науково-методичної роботи викладачів коледжу є методичний кабінет.
Основним завданням якого є:
-
створення умов розвитку педагогічної майстерності, творчої ініціативи педагогічних працівників;
-
координація діяльності предметних циклових комісій;
-
вивчення потреб і надання методичної допомоги викладачам-початківцям та іншим викладачам, у тому числі в період підготовки їх до атестації;
-
участь у роботі атестаційних комісій та надання оцінки якості навчально-виховної роботи педагогічних працівників, що атестуються;
-
впровадження сучасних педагогічних технологій в навчально-виховний процес;
-
організація інформаційно-комунікаційного обслуговування та використання інформаційно-комунікаційних технологій і сучасних форм організації навчально-виховного процесу;
-
створення сучасних науково-методичних матеріалів, фондів навчальних, довідкових, методичних матеріалів;
-
організація і проведення масових заходів, спрямованих на поширення інформації щодо дослідно-експериментальної, науково-пошукової роботи та інноваційної діяльності викладачів училища;
Роботою методичного кабінету керує методист училища.
На базі методичного кабінету систематично працюють Школа педагогічної майстерності та Школа молодого викладча, на засіданнях яких розглядаються актуальні питання навчання та виховання студентів.
Основна мета методичного кабінету -створення умов для розвитку творчого потенціалу викладачів і студентів.
Методичний кабінет має доступ до Інтернету.
Постійно надається методична допомога творчим групам викладачів в оформленні матеріалів досвідів та інформаційно-методичних проектів.
На базі методичного кабінету проводяться засідання «Школи молодого викладача», наради голів предметних циклових комісій, індивідуальні консультації для викладачів; огляди новинок психолого-педагогічної та методичної літератури; презентації методичних надбань викладачів (посібників, збірників, методичних розробок, досвіду ПЦК) за навчальний рік.
В училищі проводиться огляд-конкурс кабінетів і лабораторій. Серед них кращі місця займають кабінети та лабораторії загальноосвітньої підготовки.
Всі заходи, які проводяться на базі методкабінету, значимі, адже вони сприяють згуртуванню педагогічного колективу, підвищенню їх педагогічної майстерності.
Колектив училища кожний навчальний рік вивчає єдину проблемну тему:
-
2013-14 н. р. – «Впровадження інноваційних методів та елементів інноваційних технологій. Забезпечення позитивної мотивації самостійної роботи студентів з фахових дисциплін»;
-
2014-15 н.р. – «Особистісно-зорієнтований підхід до навчання, виховання та розвитку майбутнього фахівця із залученням елементів інформативно-комунікативних технологій»;
-
2015-16 н.р. – «Забезпечення взаємозв’язку всіх підрозділів навчально-виховної, наукової, методичної роботи та видів практики в процесі виховання особистості та досягнення конкурентоспроможності спеціаліста».
Відповідно до змісту основної методичної проблеми чітко визначені стратегічні завдання науково-методичної роботи в училищі:
-
удосконалювати чинну систему навчально-виховної роботи;
-
створювати комфортні умови для професійного самовдосконалення викладачів, виявлення індивідуального стилю їх творчої педагогічної діяльності;
-
примножувати традиції та пошук нових ефективних форм і методів навчально-виховної роботи, оновлювати її зміст;
-
упроваджувати перспективні інноваційні технології: інтерактивні, проектні, інформаційні технології навчання, технології розвитку критичного мислення та інші;
-
стимулювати викладачів до підвищення професійної майстерності, створювати ситуацію успіху;
-
здійснювати проектування та практично реалізувати компетентнісно спрямований навчально-виховний процес у єдності змістових, особистісних, технологічних параметрів, спрямованих на професійну підготовку фахівців.
Для реалізації визначених завдань чітко окреслені основні напрями науково-методичної роботи:
-
розробка і забезпечення освітнього процесу навчально-програмними і навчально-методичними матеріалами;
-
використання різних форм підвищення фахового рівня та педагогічної майстерності кожного викладача;
-
подальша інформатизація навчального процесу та ефективне упровадження ІКТ в навчально-виховний процес;
- постійне формування потреби студентів в саморозвитку та самовдосконаленні шляхом ефективного упровадження форм та методів інноваційних технологій;
-
подальше удосконалення та розвиток науково-дослідницької та науково-пошукової діяльності як викладачів так і студентів тощо.
Основною метою методичної роботи училища євдосконалення рівня педагогічної майстерності викладачів в організації та проведенні навчальної діяльності зі студентами, забезпечення зростання професійної компетентності членів педагогічного колективу як умови реалізації цілей розвитку особистості.
Науково-методична робота в училищі ґрунтується на засадах гуманізму, особистісно-зорієнтованого підходу щодо знань, умінь та навичок студентів і передбачає такий методичний супровід:
- здійснення підходів індивідуалізації та диференціації навчально-виховного процесу та посилення ролі самостійної роботи студентів;
- використання сучасних систем контролю якості знань студентів, діагностичних і стимулюючих форм контролю та оцінювання їхніх навчальних досягнень у різних видах пізнавальної діяльності.
Мережа науково-методичної роботи училища включає різноманітні форми проведення. Найбільш ефективні форми і методи роботи, які використовуються:
№ п/п |
Індивідуальні |
Групові |
Колективні |
||
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 10. |
Самоосвіта Атестація Самостійна робота викладача над педагогічною темою Співбесіди Консультації Діагностування Анкетування Вивчення системи досвіду роботи викладачів Наставництво |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
|
Засідання предметних циклових комісій Методичні наради Засідання «Школи молодого викладача» Засідання «Школи педагогічної майстерності» Діяльність творчих груп з вивчення позитивного педагогічного досвіду Засідання методичного об’єднання кураторів груп Участь в нарадах, конкурсах, методичних об’єднаннях регіону Олімпіади, підсумкова науково-практична конференція з науково-дослідницької та пошукової роботи творчих груп студентів-гуртківців Конкурс «Кращий навчальний кабінет, лабораторія» Презентація позитивного педагогічного досвіду ПЦК, викладачів. |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
|
Педагогічна рада Методичні наради Семінари-практикуми Розширені засідання ПЦК Педагогічні виставки Конкурс на кращий кабінет, Творчі звіти, концерти класу викладачів Конкурс на краще виконання твору певної складності, жанру чи композитора. |
Налагоджена навчально-методична робота в училищі є найважливішим засобом підвищення педагогічної майстерності викладачів, що сприяє зміцненню єдиної цілісної системи - навчально-виховної, позааудиторної та позаколеджної роботи.
Чільне місце займає питання якісного планування, управління та контролю.
Для ефективного планування методичної роботи, накреслення основних завдань, шляхів і способів їх реалізації організований моніторинг освітніх запитів студентів і творчого потенціалу педагогічного колективу.
З метою проведення моніторингу в училищі здійснюється:
-
анкетування викладачів та студентів;
-
спостереження за професійним зростанням викладачів під час відвідування занять адміністрацією та досвідченими викладачами, головами ПЦК;
-
вивчення та узагальнення кращого педагогічного досвіду та системи роботи членів педагогічного колективу;
-
творчі звіти викладачів, що атестуються;
-
аналіз участі студентів у предметних олімпіадах, конкурсах тощо;
-
психолого-соціологічні спостереження за діяльністю студентів.
Відповідно до результатів моніторингових досліджень визначається науково-методична проблема училища, проводиться вибір змісту, форм і методів науково-методичної роботи.
Для організації та реалізації накреслених планів та завдань здійснюється планування усіх її ланок:
-
методичної роботи училища;
-
управління підвищенням професійної кваліфікації викладачів;
-
план-календар роботи методиста;
-
план роботи «Школи молодого викладача»;
-
план роботи «Школи педагогічної майстерності»»
-
план роботи методичного кабінету;
-
план роботи атестаційної комісії;
-
план-графік підвищення кваліфікації викладачів;
-
план-графік відкритих занять тощо.
В центрі управлінської діяльності знаходяться:
-
узагальнення і поширення кращого педагогічного досвіду;
-
науково-методична робота викладачів;
-
підготовка та проведення відкритих занять;
-
проведення конкурсу «Кращий кабінет (лабораторія)»;
-
робота з підвищення кваліфікації викладачів;
-
участь викладачів в засіданнях ПЦК, методичних об’єднаннях, конференціях, конкурсах тощо;
-
чергова та позачергова атестація викладачів;
-
підготовка, презентація досвіду, інформаційно-дослідницьких проектів викладачів, що атестуються;
-
виставки навчально-методичних матеріалів викладачів , науково-дослідницьких та пошукових робіт творчих груп студентів.
Систематично й ретельно здійснюється контроль за:
-
виконанням планів-графіків (атестація викладачів; взаємовідвідування навчальних занять викладачами; проведення відкритих занять; тижнів ПЦК; курсової перепідготовки викладачів і т.д.);
-
веденням навчально-методичної документації;
-
діяльністю предметних циклових комісій та організацією і проведенням засідань ПЦК;
-
організацією та проведенням НДРС;
-
проведенням тижнів предметних циклових комісій, інших позааудиторних заходів професійного спрямування тощо.
Зміст науково-методичної роботи визначається як загальними цілями, так і конкретними завданнями та основною метою училища – це якісна загальноосвітня та професійна підготовка спеціалістів для сфери музичного мистецтва.
Вся навчально-методична робота проводиться згідно з планом роботи навчального закладу через методичний кабінет та предметні циклові комісії, спрямована на реалізацію генеральної методичної проблемиучилища. Методична проблема, над якою працює педагогічний колектив, є актуальною.
З метою вдосконалення якості викладання, підвищення педагогічної майстерності викладачів, удосконалення організації навчального процесу, в училищі відповідно до статті 12 Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 року № 1074 «Положення про державний вищий заклад освіти» працює педагогічна рада, яка об'єднує всіх педагогічних працівників навчального закладу. До участі у педагогічній раді запрошуються представники студентського самоврядування. Засідання педагогічної ради проводяться згідно з планом роботи, не менше, ніж один раз на два місяці. Порядок денний та рішення засідань педагогічної ради фіксуються протоколами. Тематика засідань педради охоплює різні проблемні питання, а саме:
– про завдання колективу на поточний навчальний рік, обговорення та затвердження плану навчально-методичної, організаційної та виховної роботи;
– про підсумки державних екзаменів;
– про підсумки вступних екзаменів, творчих конкурсів та профорієнтаційної роботи;
– про стан адаптації першокурсників до навчально-виховного процесу;
– про підсумки рубіжної атестації знань, умінь та навичок студентів;
– про роль студентського самоврядування в управлінні якістю навчально-виховного процесу та реалізації стратегії формування студента як особистості, здатної до самореалізації;
– про стан навчально-методичної та виховної роботи на ПЦК;
– про роботу циклових комісій з підвищення професійного рівня студентів;
– про профорієнтаційну роботу колективу викладачів;
– про стан педагогічної практики в училищі в процесі підготовки фахівців до практичної діяльності;
– про психологічні особливості рівної участі і відповідальності учасників навчально-виховного процесу в реалізації стратегії поліпшення якості вищої освіти тощо.
Усі рішення педагогічної ради обов'язкові для виконання, обговорюються на циклових комісіях, вирішуються та висвітлюються в протоколах засідань циклових комісій. Контроль за цим ретельно здійснює заступник директора з навчально-виховної роботи.
На педрадах та загальних зборах трудового колективу систематично вивчаються нові нормативні документи.
У Хмельницькому музичному училищі ім. В.І. Заремби діє адміністративна рада, до складу якої входить адміністрація, голови циклових комісій. Склад адміністративної ради затверджується наказом директора, засідання її відбуваються щотижня, порядок денний планується на навчальний рік, рішення фіксуються протоколами.
Творчу роботу в училищі координує художня рада, яку очолює директор училища. До її складу входять голови предметних (циклових) комісій, керівники творчих колективів та провідні викладачі училища.
Напрямки роботи художньої ради:
– вивчення та розповсюдження вітчизняної музичної спадщини;
– вдосконалення виконавської майстерності студентів та викладачів;
– організація конкурсних виступів студентів;
– підготовка та проведення звітних концертів, концертів до визначних державних свят, ювілеїв митців.
Відповідно до «Положення про державний вищий навчальний заклад освіти» в училищі створені циклові комісії, що проводять навчальну та методичну діяльність. На даний час діють 10 циклових (предметних) комісій:
– циклова комісія «Спеціальне фортепіано»;
– предметна комісія «Загальне фортепіано»;
– циклова комісія «Оркестрові струнні інструменти»;
– циклова комісія «Оркестрові духові та ударні інструменти»;
– циклова комісія «Народні інструменти»;
– циклова комісія «Хорове диригування»;
– циклова комісія «Музично-теоретичні дисципліни»;
– циклова комісія «Спів»;
– предметна комісія «Концертмейстерський клас та камерний ансамбль»;
– циклова комісія «Загальноосвітні, гуманітарні та соціально-економічні дисципліни».
Завідуючі і склад циклових комісій щорічно затверджується наказом директора.
Планування роботи циклових комісій здійснюється щосеместрово і передбачає розгляд практично всіх ланок навчально-виховного процесу. Плани затверджуються заступником директора з навчально-виховної роботи. Засідання циклових комісій відбуваються один раз на місяць, де розглядаються питання:
– підвищення професійної підготовки викладачів, поліпшення навчально-виховної та методичної роботи;
– забезпечення зв’язку теоретичного та практичного навчання;
– надання допомоги молодим спеціалістам;
– обговорення екзаменаційних вимог;
– розгляду підсумків відкритих занять, обговорення методичних розробок та доповідей;
– аналізу успішності і відвідування студентів;
– обговорення підсумків академічних концертів, технічних заліків;
– підтримання зв’язку з батьками студентів;
– вивчення і узагальнення передового досвіду роботи викладачів тощо.
Щосеместрово складається загальноучилищний графік відкритих занять, який затверджує заступник директора з навчально-виховної роботи. Відкриті заняття проводяться в присутності викладачів циклової комісії і передбачають обов'язкове подальше обговорення.
На засіданнях циклових комісій заслуховуються звіти викладачів про навчально-виховну роботу в класах, звіти керівників навчальних груп про роботу в групах. Цикловими комісіями постійно проводяться конкурси, концерти, олімпіади, музичні вікторини.
Науково-методичне забезпечення навчального процесу включає:
– державні стандарти освіти;
– навчальні плани;
– робочий навчальний план;
– навчальні програми з усіх дисциплін;
– робочі навчальні програми з усіх дисциплін;
– календарно-тематичні плани;
– інструкції з усіх видів практики;
– підручники і навчальні посібники;
– інструктивно-методичний матеріал до практичних занять;
– контрольні завдання, контрольні роботи для перевірки рівня засвоєння студентами навчального матеріалу;
– методичні матеріали для студентів для самостійного опанування навчального матеріалу.
Питання впровадження нових форм та методів навчання постійно знаходяться в центрі уваги педагогічного колективу. Вони обговорюються на педагогічних, адміністративних, методичних радах, засіданнях циклових комісій, різних семінарах тощо.
В училищі працює 7 навчальних кабінетів та 1 лабораторія (згідно з навчальним планом): «Історії України», «Української мови та літератури», «Математики та інформатики», «Музично-теоретичних дисциплін», «Української музичної літератури та фольклору», «Світової музичної літератури», «Фізичного виховання», лабораторія звукозапису.
Велика увага приділяється впровадженню комп’ютерних технологій та технічних засобів навчання, зокрема, обладнанню аудіовізуальними засобами кабінетів музичної літератури, фольклору, звукозапису та ін. Кабінети працюють згідно з планами роботи, які складаються на навчальний рік.
Постійно удосконалюється методичне забезпечення кабінетів, поновлюється довідкова література, методичні посібники, розроблені блоки методичного забезпечення навчальних дисциплін. Кількість підручників та навчальних посібників відповідає вимогам щодо комплектації кабінетів. Кабінети створюють умови для самостійної роботи студентів. Кожен кабінет має свій паспорт. На базі кабінетів проводяться тематичні вечори, наукові конференції, інші масові заходи. В кінці навчального року здаються звіти про роботу кабінетів.
Для кращого засвоєння програмного матеріалу, формування навичок самостійної розумової, дослідницької та творчої праці, надання допомоги в обладнанні кабінетів наочними посібниками та інше, в училищі працюють такі предметні гуртки: української музики та фольклору, історичний, літературний, теорії музики «Квінта». В училищі плідно працює студентське наукове товариство (СНТ). З квітня 2013 року в училищі видається культурно-мистецький часопис «Мистецьке джерело».
Таблиця 6.8. Обладнання лабораторій та спеціалізованих кабінетів
№ з/п |
Найменування лабораторій, спеціалізованих кабінетів, їх площа |
Найменування дисциплін |
Перелік обладнання, устаткування, кількість |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Кабінет Історії України |
Історія України |
Комплект карт (10), таблиці (20), портрети діячів, ПК, стенди (6) |
2. |
Української мови та літератури |
Українська мова Українська література Українська мова (за професійним спрямуванням) |
Телевізор, ПК, стенди (4), таблиці (20), комплекти портретів (2) |
3. |
Математики |
Математика Фізика Астрономія |
Телевізор, ПК, стенди (5), таблиці (30), комплекти портретів (2), мікроскоп |
4. |
Української музики та фольклору |
Українська музична література Фольклор Запис та розшифровка фольклору |
ПК, стенди (8), комплект портретів (2), магнітофон |
5. |
Світової музичної літератури
|
Світова музична література
|
ПК, стенди (2), комплект портретів (2), магнітофон |
6. |
Теорії музики
|
Основи теорії музики Сольфеджіо Гармонія Аналіз музичних творів Поліфонія
|
ПК, стенди (2), таблиці (20), відеопроектор, магнітофон |
7. |
Фізичного виховання |
Фізична культура Фізичне виховання
|
Стенди (2), спортивне знаряддя: м’ячі (12), сітки волейбольні (2) шахи (5), шашки (5), гирі, тенісні ракетки, обручі, пригалки. |
Лабораторія звукозапису |
Музичні дисципліни за навчальним планом |
ПК, Магнітофони (), комплекти дисків |
В училищі склалась система безперервної освіти викладачів. Члени педагогічного колективу беруть участь в:
- засіданнях педагогічної ради, адміністративної ради;
- засіданнях ПЦК, розширених засіданнях ПЦК;
- засіданнях Школи педагогічної майстерності,
- Школі молодого викладача;
- кущових методичних об’єднаннях викладачів;
- семінарах та діяльності творчих груп.
Окремі викладачі та адміністрація училища беруть участь в обласних та регіональних заходах:
- обласних засіданнях методичних об’єднань:
-
викладачів української мови та літератури;
-
викладачів світової літератури;
-
викладачів біології та хімії;
-
викладачів іноземної мови;
-
викладачів фізики;
-
викладачів суспільних дисциплін.
Результат самооцінки: 10 балів, рівень: високий
Загальний по розділу:
Результат самооцінки: 10,3 балів, рівень: високий.