17-18 листопада 2021 року Хмельницькому обласному науково-методичному центрі культури і мистецтва відбувся обласний семінар викладачів мистецьких шкіл з музично-теоретичних дисциплін на тему: «Методико-педагогічні принципи роботи викладачів теоретичних дисциплін: пошук нових форм та методів роботи».
У навчанні взяли участь 37 викладачів з 28 мистецьких шкіл області.
Для проведення практичних та лекційних занять для учасників семінару були запрошені: голова ПЦК «Теорія музики» Лачко Т.Ю., а також викладачі Круліковська Т.П., Михайлова Н.Г., Шнурова Ю.А.
У процесі модернізації мистецької освіти постає питання щодо необхідності переосмислення форм та методів роботи. Сучасне суспільство потребує творчих педагогів, з високим рівнем адаптації до постійно оновлюваного світу в третьому тисячолітті. Одним з таких векторів розвитку є креативна педагогіка, яку вчені розглядають як науку та мистецтво творчого навчання і виховання. На групових заняттях музично-теоретичного циклу у мистецьких закладах освіти креативне середовище має складатись шляхом органічної співпраці викладача та учнів, постійного діалогу, використання завдань, які спонукають до творчої активності та розкриття індивідуального потенціалу.
Голова ПЦК «Теорія музики» Хмельницького фахового музичного коледжу ім. В.І. Заремби Лачко Тетяна Юріївна у своєму практичному занятті на тему «Техніка Body Perсussion як метод ритмічного виховання на уроках сольфеджіо» презентувала використання нової форми музикування, у якій роль інструменту виконує власне тіло. Інноваційність цієї техніки полягає у цікавій подачі та творчій організації робочого процесу на уроках сольфеджіо. Це можливість активної взаємодії у формі сольного, ансамблевого чи колективного виконання, при якому відбувається проживання ритму всім тілом.
Викладачі мистецьких шкіл були ознайомлені з особливостями відтворення базових звуків техніки body percussion, поєднуючи та варіюючи які можна досягнути унікального досвіду перетворення власних тіл на музичні інструменти, трансформації свого колективу (групи, класу) на унікальний і неповторний оркестр.
За участю студентів IV курсу відділів «Теорія музики», «Фортепіано» і «Оркестрові струнні інструменти» були продемонстровані методи і прийоми ритмічного виховання в різноманітних жанрах, серед яких – ритмічний канон, колективна інтерактивна імпровізація з учасниками семінару і концертне виконання складної поліритмічної композиції.
Метою даного виступу було прагнення поділитися новітніми прогресивними методиками музичного розвитку дітей і молоді, зокрема напрямку ритмічного виховання, продемонструвати форми, методи і вправи у використанні техніки body percussion на уроках сольфеджіо, розкрити переваги та можливості у застосуванні дієвого інноваційного прийому, завдяки якому гармонізується робота правої та лівої півкуль, формуються нові нейронні зв’язки. Сподіваємося на те, що знання, отримані в процесі тренінгу, будуть використовуватись у практичній педагогічній діяльності викладачів нашої області та стануть наступною сходинкою для виховання творчого, талановитого, музично обдарованого покоління.
Михайлова Наталія Григорівна виступила з темою : «Використання електронних та інтерактивних підручників в курсі вивчення музичної літератури».
У творчому спілкуванні з учасниками семінару було здійснено ознайомлення з новими форматами підручників з музичної літератури та їх авторами, розкрито переваги електронних підручників та можливості іх використання учнями ДМШ, висвітлено особливості нових інтерактивних підручників та презентовано окремі роботи.
Круліковська Тетяна Петрівна презентувала посібник «Мелодії для сольфеджування з творів подільських композиторів XIX ст.» (упорядники – Т.Круліковська , Д.Туз), який має на меті привернути увагу учнів мистецьких шкіл до історичного минулого Поділля та його культурної спадщини; знайомство з творчістю маловідомих подільських композиторів ХІХ ст. в системі міжпредметних зв’язків дисциплін музично-теоретичного циклу; розвиток навичок сольфеджування та співу з листа в умовах аудиторної та самостійної роботи.
Музичний матеріал посібника склали мелодії подільських фольклористів та композиторів XIX ст. Оскара Кольберга, Антона Коціпінського, Михайла Завадського та Владислава Заремби.
Використання посібника «Мелодії для сольфеджування з творів подільських композиторів ХІХ ст.» є особливо актуальним та корисним сьогодні, коли велика зацікавленість зосереджується на вивченні та реконструкції специфічної культури окремих регіонів, відкритті маловідомих імен діячів та усвідомленні їх ролі у становленні та розвитку української музичної культури.
Шнурова Юлія Анатоліївна провела тренінг з елементами арт-терапії : «Як не вигоріти професійно та звідки брати ресурси».
Тренінг присвячено проблемі профілактики емоційного вигорання педагогів. Було розглянуто основні ознаки емоційного вигорання, ключові та психологічні особливості, які дозволяють уникати зайвого емоційного виснаження та розвивають стресостійкості: професійний тайм-менеджмент, психологічні кордони, комфортне та продуктивне робоче середовище, протидія газлайтингу, розвиток особистісних психологічних якостей (стресостійкості, самоцінність, конструктивний перфекціонізм, тощо).
«Сучасному суспільству потрібні педагоги, які не бояться ставити запитання, приймати нестандартні рішення, творчо мислити» – саме такий висновок зробили учасники семінару по його завершенню. А це – гарне творче кредо для сучасного викладача, готового до втілення нових форм та методів роботи на уроках з музично-теоретичних дисциплін!